mandag 21. november 2016

Færøysk strikkebok

Forlaget Press spurte meg for litt siden om jeg hadde lyst å ta en titt i den nye boken deres: Færøysk strikkebok. Og jeg svarte at det ville jeg gjerne. Og her kommer en liten omtale av boken.
Nå har jeg hatt boken hjemme en stund og fått tid å bla litt i den. Jeg har veldig lyst å dra til Færøyene og bildene i boken tirrer reiselysten ytterligere.
Det er mange vakre naturbilder og vakre bilder av strikkede plagg...og flotte modeller.
Det er interessant å lese om færøysk strikketradisjon og om skredder Hans Marius Debes som har betydd mye for bevaring av de tradisjonelle strikkemønstrene.

En annen ting som er interessant er å se hvordan disse tradisjonsmønstrene kan brukes på nytt. Boken inneholder mange kule og moderne plagg, som til tross for at de er moderne også er klassiske, eller tidløse om du vil... Det liker jeg godt: at plagg man legger mye tid og penger kan brukes i mange år fremover, uten at man da vil føle seg helt "u-kul" eller "u-trendy". Det er mange fine plagg som jeg kunne tenkt meg å strikke her!
Det er variert bruk av garntyper i modellene også. Her er brukt alpakka, alpakka/ull, silke/mohair, totråds ullgarn, tweedgarn, m.m. Noen ganger brukes de hver for seg og andre ganger strikkes de sammen. 

En ting jeg vet jeg kommer til å strikke er de festlige "hette-luene". Denne for eksempel:
Eller denne:
Ellers har jeg også lyst å prøve ut lestene:
Det hadde vært noe det - å ha en hel kurv med slike herlige tøfler til gjester som fryser på tottelottene!
Jeg har allerede tenkt ut andre mønstringer som også kan brukes til disse ;)

Dette er veldig kort fortalt om boken. Alt i alt er det en vakker, inspirerende, og ikke minst anvendelig (tror og mener jeg) bok som absolutt er verdt å ta en titt i. Har du lyst å se mer, kan du bla litt i boken her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar